Jak ograniczyć słodycze

Maciej

Niezły obżartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej siesty. Laureat nagrody #mamOplaijobla

jak ograniczyć słodycze

Bardzo często zastanawiamy się nad sensem jedzenia przeogromnych ilości słodyczy, później przyrzekamy sobie, że słodycze po prostu odstawiamy, tylko po to, żeby znowu do nich wrócić. Zawsze mamy pewien problem z postanowieniami noworocznymi, ale nie tylko. Wszelkiego rodzaju pokusy, zakazane owoce są dla nas jak zbawienie po ciężkim dniu w pracy czy męczących zadaniach domowych. W jaki sposób najlepiej ograniczyć słodycze?

Jedzenie słodyczy czy spożywanie słodkich produktów jest w Polsce bardzo popularne. Szacuje się, że statystyczny Polak zjada 19 łyżeczek cukru dziennie (w rok jest to 39 kilogramów!).

Jak pohamować ochotę na słodycze

Przedstawiamy przydługawą, ale bardzo pomocną listę najskuteczniejszych sposobów:
wyznacz dla siebie dni, w których będziesz jeść słodycze – dzięki temu nie będziesz mogła / mógł doczekać się chociażby poniedziałku, bo będziesz mogła / mógł zjeść swojego ulubionego batonika (nawet poniedziałki da się lubić!);

• z codziennej diety wykluczaj stopniowo poszczególne słodycze lub produkty słodkie – przykładowo, w pierwszym tygodniu zastąp coca-colę wodą, a w następnym zamień ciasto do kawy waflami kukurydzianymi. Dzięki temu, Twoje ciało nie dozna szoku. Ważne, aby wykluczyć wszystkie napoje kolorowe, a także soki owocowe czy nektary. W nich także jest bardzo dużo szkodliwego cukru;

to samo dotyczy się słodzenia kawy czy herbaty – początkowo używaj o pół łyżeczki mniejszą ilość cukru i powoli schodź do zerowej ilości substancji słodzących;

możesz także zastąpić cukier ksylitolem lub stewią. Nie zastępuj białego cukru, cukrem brązowym. Pomimo ogólnej opinii, jest on tak samo szkodliwy dla naszego organizmu jak brązowy cukier, a w dodatku podnosi on ciśnienie tętnicze i powoduje jeszcze większą ochotę na słodkie;
przygotuj fit wersje swoich przekąsek;

• skoro już o dietetycznych wersjach przekąsek – przestań jeść w popularnych fast-foodach! Bardzo często zdarza się, że podawane tam przekąski są sztucznie dosładzane, a do końcowego posiłku dodana jest bardzo duża ilość ulepszaczy smaku, jak na przykład glutaminian sodu;

nie daj się oszukać produktom, które na etykiecie mają napisane “zero” lub “bez cukru” – te popularne produkty posiadają w swoim składzie aspartam (E951), który jest jeszcze bardziej szkodliwy niż cukier, bo może wywołać raka;

sacharozę zamień na fruktozę – zacznij jeść dużą ilość owoców. Będąc na detoksie cukrowym, zauważysz jak bardzo owoce są słodkie. W pełni zastąpią Ci Twój ulubiony batonik czy cukierka. Spróbuj zastosować lukrecję, która jest naturalnie słodka i nie zawiera w swoim składzie cukru. Uważaj jednak, ponieważ zbyt duża ilość lukrecji może powodować nadciśnienie tętnicze;

jedz regularnie, najlepiej co trzy godziny – według dietetyków z cateringów dietetycznych PowerMeal i Masterdieta jest to najlepszy przedział czasowy do przyjmowania posiłków. Wtedy czujemy się najlepiej i dostarczamy organizmowi odpowiednią ilość minerałów oraz witamin w dobrym okresie czasu. Dzięki regularności w jedzeniu, nie tylko tworzymy dla siebie systematyczność, ale także sprawiamy, że nasz mózg bardziej skupia się na nadchodzącym posiłku niż na pochłonięciu czegoś słodkiego. W czasie stosowania cateringu dietetycznego bardzo mocno ograniczyliśmy spożywanie cukrów. Dla organizmu było to oczyszczenie, którego potrzebował (sprawdź wpis “catering dietetyczny czy warto“);

• zerwij z największym wrogiem i nałogiem ludzkości – przestań zaglądać do lodówki późnymi wieczorami! Późne podjadanie powoduje wzrost glukozy we krwi w czasie snu. Rano, obudzisz się wypoczęty/a, ale od razu będziesz mieć ochotę na coś słodkiego! Grozi Ci wtedy także obniżona jakość snu;

pij dużą ilość wody – przez to Twój żołądek będzie pełny wody i nie będzie myślał o tym, żeby przyjąć coś słodkiego;

• zgodnie z zasadą “czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” – pozbądź się wszystkich słodkich produktów z Twojego domu / mieszkania – jeśli zrobisz to raz, a porządnie nie przejdzie Ci nawet przez głowę to, że możesz podjeść coś słodkiego. Oczywiście nie pozbywaj się ich w sposób najprostszy – nie zjedz wszystkiego “na raz”. Podziel się z rodziną i znajomymi, na pewno się ucieszą;

• zostało to potwierdzone przez naukowców, że żeby ograniczyć jedzenie słodyczy, można zacząć używać wszelkich produktów, które mają smak mięty. Podobno mają one bardzo dobry wpływ na jedzenie słodyczy w ciągu dnia. Wystarczy żuć gumę o smaku mięty,

• często słyszy się także o zbawiennych właściwościach wanilii, która hamuje apetyt. Jeśli nie odpowiada Ci smak wanilii w posiłkach, możesz zakupić olejek waniliowy, który rozpylisz w całym mieszkaniu. Innym sposobem jest dodanie go do płynu do kąpieli czy balsamu do ciała. Ta część mózgu, która jest odpowiedzialna za apetyt zostanie delikatnie zmanipulowana przez właśnie wanilię.

dla wariatów i sportowych świrów – zacznij się ruszać. Będziesz na tyle zmęczony, żeby nie myśleć o czymś słodkim, a zamiast tego będziesz potrzebował dużą ilość wody, żeby wyregulować to co wypocisz. W taki sposób wykorzystujesz dwa sposoby na ograniczanie słodyczy w jednym!

• jeśli jednak wiesz, że jesteś zbyt leniwy/leniwa na to, żeby zacząć ćwiczyć – zabij nudę w inny sposób niż jedzenie słodyczy. Przyznaj się w duchu – ile razy będąc znudzony/a postanowiłeś/aś sięgnąć po słodycze, które są niedaleko Ciebie?

bardzo często sięgamy po coś słodkiego w sytuacjach stresowych. Potrzebujemy wtedy stymulacji mózgu, która naturalnie zwiększy naszą efektywność. Jest to jednak ogromna pułapka – gdy skończymy jedną ze swoich słodkich przekąsek, praktycznie od razu sięgniemy po kolejne słodycze. Znajdź inny sposób na stres;

• najważniejsze – nie poddawaj się po kilku dniach cierpienia. Każdemu z nas ciężko jest zerwać z nałogiem, a jednym z nich jest właśnie jedzenie słodyczy. Kilka dni z pewnością będzie dla Ciebie trudne, żeby się przestawić i ograniczyć tego cichego, aczkolwiek przyjemnego zabójcy. Nie od razu Rzym zbudowano, a Twoja determinacja i chęć polepszenia jakości życia powinny być dla Ciebie najważniejsze! Walczymy o dobry, następny dzień!

Ograniczanie słodyczy – efekty uboczne

Bardzo często nasz organizm jest przystosowany do ogromnej ilości cukru. Znajdziemy go w jasnym pieczywie, napojach kolorowych (które są niestety bardzo popularne) czy po prostu w słodyczach. Jeśli zbyt szybko ograniczymy wszystkie słodkie produkty, nasz organizm będzie wobec tego reagować. W moim przypadku, po trzech dniach bez “zwykłej” ilości cukrów, odczuwałem ogromne zmęczenie. Nie miałem po prostu energii na cokolwiek. Do tego doszła jeszcze prze ogromna migrena, która nie chciała po prostu odejść. Nie pomagały leki przeciwbólowe, ani tradycyjne sposoby, jak np. szybka drzemka czy masowanie głowy. 

Ograniczanie słodyczy – efekty pozytywne

Dzięki ograniczeniu słodyczy, możemy zobaczyć jak szybko mogą spadać cyfry na wadze. To bardzo motywuje do dalszej walki z wszelkimi słodkimi produktami czy z tymi, które w swoim składzie mają dużą ilość cukrów. Oprócz tego, cera każdego z nas poprawi się przez mniejszą ilość GMO czy szkodliwych składników, które zawarte są w słodyczach.

Ograniczanie słodyczy pozwala także zmniejszyć ryzyko zachorowania na bardzo popularne w Polsce choroby – cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby serca czy po prostu otyłość, próchnica zębów.

O sportowych świrach, którzy całkowicie wyrzekają się cukru

Bardzo często od węglowodanów chcą odejść osoby, które przechodzą na dietę ketogeniczną, charakteryzującą się pozyskiwaniem energii z tłuszczu, zamiast cukru. Jest to o wiele bardziej drastyczna metoda na zmianę stylu życia (nie jest to jeden dzień trzymania diety), ze względu na to, że musimy wtedy trzymać się specyficznej diety, która nie każdemu przypadnie do gustu. Jeśli choć raz, przez przypadek pozwolisz sobie na coś słodkiego, będzie to skutkować “wypadnięciem” z ketozy. Wtedy podobnie jak przy zbyt szybkim zejściu z ilością cukru na co dzień, po wypadnięciu z ketozy dostajemy migreny, a my czujemy się bardzo źle. Ponowny powrót do ketozy będzie trwać bardzo długi okres czasu, no chyba że przyjmie się ciało ketonowe pozwalające na szybki powrót do ketozy.

Do podobnego sposobu żywienia stosują się osoby, które stosują dietę paleo. Polega ona na stosowaniu żywienia naszych przodków z paleolitu. W tamtych czasach bardzo ciężko było dostać słodycze 😉

Tabletki i inne świństwa na ograniczenie chęci słodyczy

Kategorycznie mówimy “nie”. Jeśli jesteśmy w stanie ograniczyć ilość chemii, która jest wprowadzana do naszego organizmu w otoczeniu bardzo często genetycznie modyfikowanej, róbmy co tylko możemy, żeby nie truć się jeszcze bardziej. Wszelkie tabletki, dodatkowe witaminy, które teoretycznie mają sprawić, że nie będziesz jeść słodyczy to jeden wielki chłam niczym tabletki czy guma do żucia nicorette.

W zwalczaniu apetytu na słodkie, bardzo często mówi się o chromie. W jego przypadku – z jednej strony może Cię on wesprzeć w Twojej walce, jednakże z drugiej strony może spowodować on drastyczne zmiany w naszym organizmie. M.in. jest to nadmierna strata wagi, owrzodzenie żołądka lub nawet uszkodzenie wątroby. Jest to rozwiązanie bardzo niekorzystne, którego definitywnie nie zalecamy. Chrom można także spotkać we wszelkich tabletkach, które teoretycznie mają wspierać odchudzanie. Ich zażywanie także zmniejsza chęć na słodycze.

Jakie macie sposoby na zwalczanie słodyczy? Próbowaliście sobie z tym już poradzić? Nam się udało, Wam także się uda. W komentarzu możecie podawać swoje sposoby na ograniczanie słodyczy – pomóżmy sobie nawzajem! Cukier jest nam zbędny, pozbądźmy się go wspólnie!

CIEKAWE ARTYKUŁY

Rodzaje win

Rodzaje win

Sprawa właściwego podziału win, czyli tzw. klasyfikacji, jest dość skomplikowana i zależy od tego, jakie cechy wina, czyli tzw. wyróżniki klasyfikacyjne, zostaną wzięte za podstawę podziału.

SPRAWDŹ POZOSTAŁE WPISY NA BLOGU


 

 

Hej, jesteśmy dwójką smakoszów, którzy… zjedzą wszystko żeby sprawdzić, czy aby na pewno jedzenie w restauracji w której chcesz zjeść jest bezpieczne.

Sprawdzaj nasze soszjale i stronę żeby wiedzieć więcej!