Z czym jeść owsiankę?

Maciej

Niezły obżartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej siesty. Laureat nagrody #mamOplaijobla

Suszone pomidory w oliwie z czym jeść

Owsianka to kolejny, bardzo wdzięczny temat, który można przygotować praktycznie z każdym dodatkiem, jaki tylko znajdzie się pod ręką w kuchni. Niezależnie od tego, czy wybierzesz płatki owsiane błyskawiczne, górskie czy zwykłe – za każdym razem możesz je przygotować w pyszny sposób. Jakie jednak dodatki będą najlepsze? Sprawdźmy!

Na śniadanie możesz sprawić sobie owsiankę gotowaną na wodzie z odrobiną soli, bakalii  i masłem. Innym dodatkiem jest jajko i banan i będzie to bardzo pożywne śniadanie, które dostarczy Ci bardzo dużo energii na cały dzień.

Owsianka może być także idealnym dodatkiem do obiadu, zamiast kalorycznych ziemniaków. Ugotuj ją po prostu w wodzie z dodatkiem nierafinowanego soli, a następnie dodaj masło, dzięki czemu Twoje płatki owsiane będą idealnie pasowały do jakiegokolwiek mięsa.

Bardzo często zdarza się nam także, że wstaniemy za późno i nie mamy czasu na przygotowanie jakiegokolwiek śniadania, a tym bardziej zjedzenie go w domu. Jak z tego wybrnąć? Najlepiej ugotować wodę, nasypać płatków owsianych do termosu obiadowego, a następnie zalać wodą. Na górę dajesz odrobinę dżemu i uciekasz do pracy. Gdy już tam dotrzesz, Twoje płatki owsiane na pewno będą już odpowiednio miękkie, a dżem nada delikatnego, słodkiego smaku. Dla zabieganych – idealne!

Co jeszcze jest dobrym dodatkiem? Wszelkiego rodzaju świeże owoce (najlepiej smakują banan, truskawka, ananas, jagody, maliny, borówki, gruszki), każde bakalie, orzechy – włoskie, nerkowca, laskowe, pistacje, jogurt, dźem, nutella, masło orzechowe, jagody goji, śliwki, żurawina, daktyle.

Nasze propozycje przygotowania:

  • ze śliwkami, miodem, orzechami nerkowca,
  • z owocami, bitą śmietaną i wiórkami kokosowymi,
  • z jabłkiem, bananem i cynamonem,
  • z drobno startą marchewką, jabłkiem i orzechami,
  • z ananasem, wiórkami kokosowymi i płatkami migdałów,
  • z pomarańczą, granatem i orzechami,
  • z masłem orzechowym i bananami,
  • ze śliwką, miodem, migdałami, nasionami chia i serem kozim.

Bardzo często zdarza się nam kombinować z czym jeszcze owsianka będzie dobrze się komponowała. Trudno jest jednak znaleźć taki składnik, przez który płatki owsiane są nie smaczne.

płatki owsiane zawierają 4 łyżki płatków owsianych

Właściwości owsianki

Przede wszystkim, płatki owsiane są źródłem bardzo dużej ilości białka. Dostarcza także wiele stopniowo uwalniającej się energii. Bardzo ważnym aspektem płatków owsianych jest też wysoka zawartość błonnika, który reguluje prace układu trawiennego, a także powoduje efekt sytości na długi okres czasu. W porównaniu z innymi zbożami, nasz owies ma więcej tłuszczów, ale mają one wysokie wartości odżywcze, bo posiadają cenne dla naszego organizmu kwasy tłuszczowe nienasycone.

Owsianka wspomaga także osoby, które pracują bardzo ciężko umysłowo. Posiadają one bardzo dużo witaminy B6 (pamięć, koncentracja, szybsze przyswajanie wiedzy), witaminy B1 i kwas pantotenowy (działają przeciwko zmęczeniu oraz rozdrażnieniu). Owies to także źródło selenu i magnezu (substancje antydepresyjne i przeciwdziałające złemu nastrojowi).

zdrowe sposobów kalorii wystarczy otręby

Każda osoba, która przyjęła strategię na odchudzanie, wie, że dieta musi być bogata w błonnik. Ci, którzy sami sobie przyrządzają posiłki, bardzo chętnie przygotowują dla siebie owsiankę nawet codziennie. Dzięki temu, mamy pewność, że nie będziemy mieć zaparć, a także poprawione działanie jelit i obniżony cholesterol we krwi. Pamiętać należy jednak, żeby nie przesadzać z ilością jedzenia płatków owsianych! Pozostali, którzy nie gotują dla siebie, pewnie stwierdzili, że warto zamówić catering dietetyczny.

Rodzaje owsianki

Rozróżniamy trzy najważniejsze rodzaje płatków owsianych:

  • zwykłe – stworzone ze sprasowanych nasion owsa. Nie są one przeznaczone do gotowania, ze względu na zawartość kwasu fitowego, który jest toksyczny dla człowieka,
  • górskie – bardziej sprasowane płatki owsiane, które można jeść po krótkim odmoczeniu w wodzie czy mleku,
  • błyskawiczne – mocno ścięty owies, który po zalaniu wodą bardzo szybko tworzy kleik, który jest odpowiedni do spożycia.

Czy owsiankę się gotuje?

Jest bardzo huczna dyskusja na temat tego, czy płatki owsiane powinno się w ogóle gotować, czy też nie.

Z jednej strony, są dietetycy, który mówią, że owsiankę powinno się gotować lub namaczać na noc, żeby płatki rano były odpowiednio miękkie. Będzie to po prostu ułatwienie dla organizmu, żeby przetrawić cały posiłek.

Z drugiej strony, nie ugotowane płatki owsiane przygotowane z jogurtem czy mlekiem (np. w postaci granoli) będzie miał większy indeks glikemiczny, a energia uwalniana z nich będzie o wiele dłużej.

Owsianka na wodzie vs owsianka na mleku

To, czy wybrać ją na wodzie czy na mleku, powinny przede wszystkim decydować Twoje własne preferencje. Pierwsza z nich ma tą zaletę, że jest mniej kaloryczna, a także jest odpowiednia dla osób z brakiem tolerancji laktozy. Natomiast druga będzie mieć pełniejszy smak i będzie pozwalać na stworzenie takich kombinacji smakowych, na jakie nie pozwala zwykła owsianka na wodzie.

My nie jesteśmy ogromnymi fanami płatków owsianych, preferujemy inne rozwiązania na śniadanie. Zbyt dużo kombinowania z płatkami owsianymi, a nawet jeśli je przygotujemy to nie jest to prawdziwe śniadanie 😉

Jeśli jednak, któryś z powyższych pomysłów Ci przypasował, daj znać w komentarzu. Masz jakiś tajny sposób przygotowania owsianki? Daj nam znać, a my z pewnością opublikujemy to na naszym serwisie! Do napisania!

CIEKAWE ARTYKUŁY

Z czym jeść twaróg

Z czym jeść twaróg

Chcesz zrobić coś pysznego z twarogu? Przygotuj go wykorzystując jeden z naszych pomysłów – będziesz nam wdzięczny!

Bajgle z czym jeść

Bajgle z czym jeść

Zastanawiasz się z czym jeść bajgle? Sprawdź nasze pomysły na ten rodzaj pieczywa, które z pewnością zaspokoją Twoje kubki smakowe!

SPRAWDŹ POZOSTAŁE WPISY NA BLOGU


 

 

Hej, jesteśmy dwójką smakoszów, którzy… zjedzą wszystko żeby sprawdzić, czy aby na pewno jedzenie w restauracji w której chcesz zjeść jest bezpieczne.

Sprawdzaj nasze soszjale i stronę żeby wiedzieć więcej!