Dieta antyhistaminowa

Maciej

Niezły obżartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej siesty. Laureat nagrody #mamOplaijobla

Dieta antyhistaminowa

Nietolerancja histaminy może być bardzo irytująca, a także niebezpieczna dla osób, które na nią chorują. Ciężko jest ją zdiagnozować i jest bardzo podobna do zwykłej alergii. O czym trzeba pamiętać przy nietolerancji histaminy, a także jak wygląda dieta antyhistaminowa? Tego wszystkiego dowiesz się z artykułu!

Zasady diety antyhistaminowej

Podstawową zasadą diety antyhistaminowej jest eliminacja spożywania produktów, które zawierają dużą ilość histaminy – niektórzy nazywają to dietą eliminacyjną. Wybierając posiłki należy także pamiętać o tym, żeby kontrolować dotychczas zjedzoną ilość histaminy – oczywiście nie da się zrobić tego co do mg, ale należy mniej więcej stosować się do zaleceń dietetyka, który ułoży nam dietę.

Ważnym w tym rodzaju diety jest też to, aby zadbać o suplementację witamin B6 oraz C. Przede wszystkim pozwoli to na dużą poprawę samopoczucia, która będzie potrzebna w trakcie diety, która mocno ogranicza rodzaje pożywienia, które można spożywać.

Histamina naturalnie wytwarza się w procesie fermentacji – w czasie psucia się jedzenia, przechowywania w nieodpowiednich warunkach, fermentacji z użyciem bakterii, przetwarzania oraz konserwowania. Dlatego też, należy spożywać tylko i wyłącznie produkty świeże.

Istotne jest także ograniczenie spożywania słodyczy przez osoby, które nie tolerują histaminę. Najbardziej niebezpieczna z wszystkich słodyczy jest czekolada i wyroby czekoladowe.

Maksymalna ilość, którą można spożyć w ciągu doby jest całkowicie indywidualna i powinna zostać skonsultowana z dietetykiem. Nie ma tutaj uniwersalnej prawdy, która określi ile mg na kg masy ciała powinno zostać spożyte, żeby nie dostać uczulenia.

Na efekty diety antyhistaminowej przychodzi czekać około około 2 tygodni. Wtedy odczuwalne są zmiany przy zmianach skórnych czy wszelkich innych dolegliwościach. Najlepiej taką dietę trzymać przez około 4 tygodni – w zależności od organizmu ten okres będzie się wydłużać lub skracać. Po tym czasie, można zacząć pojedynczo wprowadzać produkty, które zawierają histaminę. W tym czasie trzeba obserwować organizm oraz co najbardziej wpływa na reakcję alergiczną. Niektóre osoby mogą inaczej reagować na każdy z produktów. Najlepiej testować to wieczorem, przed snem. Dzięki temu, wszelkie reakcje organizmu objawią się w nocy, a rano nie odczuwa się tak złego samopoczucia.

Co jeść na diecie antyhistaminowej

Dieta antyhistaminowa – tabela zamienników

Na diecie antyhistaminowej trzeba zadbać o to, aby wszelkie produkty, które się spożywa zawierały małą ilość histaminy. Poniżej przedstawiamy tabelę, dzięki której można znaleźć zamienniki do normalnie wykorzystywanych składników wielu potraw.

Mąka pszenna mąka orkiszowa
Przecier pomidorowy mus paprykowy
Panierka z tartej bułki Panierka z chleba orkiszowego
Makarony pszenne, knedle, produkty z ziemniaków i warzyw Ziemniaki, ryż, kukurydza, makaron
Ciastka czekoladowe Migdały, mak, kokos, kasztany jadalne
Potrawy z surowego mleka i stare dojrzałe sery Twaróg, maślanka, śmietana, serek wiejski, mleko, jogurt
Wieprzowina Indyk, wołowina, kurczak
Pomarańcze, cytryny, banany, ananasy, gruszki, maliny, truskawki, grejpfruty, papaje, czerwone śliwki Jabłka, czarne jagody, wiśnie, porzeczki, morele, śliwki węgierki, nektarynki, brzoskwinie, melony, mango, liczi
Warzywa i ich przetwory: pomidory, szpinak, groszek, soczewica, fasola, fasolka szparagowa, pieczarki, prawdziwki, pokrzywa, awokado, bakłażany, kapusta kiszona Marchew, cukinia, brokuły, kalafior, kapusta, buraki, dynia, cebula, rzodkiewka, ogórek, por, kukurydza, szparagi, papryka
Ryby o ciemnym mięsie, ryby solone i wędzone Białe ryby: dorsz, sola, sandacz itd.
Konserwy Przetwory w słoikach
Wypieki z ciasta drożdżowego Wypieki z ciasta na zakwasie
Sos sojowy Sos Tamari
Gotowe pasty do pieczywa Domowe pasty z białego sera
Gotowe dania Świeżo gotowane dania, które można porcjować i zamrażać
Margaryna Masło
Drożdże Zioła
Warzywa marynowane w occie Warzywa marynowane w occie spirytusowym
Sztuczne środki żelujące Agar, mączka z nasion chleba świętojańskiego, guma guar
Surowa szynka, surowa kiełbasa Szynka z indyka, szynka tostowa, szynka prasowana

Dieta antyhistaminowa – jadłospis

Poniżej przedstawiamy krótki jadłospis, który może stosować każda osoba nietolerująca histaminy.
Dzień I
Śniadanie – waniliowy ryż na mleku z mango
Drugie śniadanienaleśniki białkowe
Obiad – kotleciki marchewkowe
Kolacja – frytki z kalarepy

Dzień II
Śniadanie – kanapki z chleba orkiszowego z rzodkiewką i ogórkiem
Drugie śniadanie – sałatka owocowa
Obiad – makaron ryżowy z kurczakiem i warzywami
Kolacja – krem kokosowy z galaretką owocową

Dzień III
Śniadanie – omlet z papryką i mozarellą
Drugie śniadanie – koktajl z płatkami owsianymi
Obiad – pieczeń z kurczaka
Kolacja – placki z cukinii z serkiem wiejskim i kiełkami

Dieta antyhistaminowa jadłospis

Opinie na temat diety antyhistamionowej

Dieta antyhistaminowa jest jedyną dietą, która będzie odpowiednia dla osób cierpiących na nietolerancję histaminy. Bardzo często osoby, które ją stosują mówią o tym, że wszelki ból głowy, migreny, pokrzywka ustępowały. Wszystko dzieje się stopniowo. Niektóre przypadki osób nietolerujących histaminę kończą się na małych objawach alergii, a u niektórych wszystko całkowicie ustępuje. Dodatkowo, dzięki wprowadzeniu pełnowartościowych posiłków do codziennej diety, osoby ją stosujące mówią o powrocie energii witalnej, poprawie kondycji. Dla wielu bezpośrednio widać, że dieta działa, dlatego mało osób decyduje się nagle ją przerwać.

Dietetycy zdecydowanie odradzają leczenie nietolerancji histaminy sposobami farmakologicznymi (tabletkami antyhistaminowymi). Jest to rozwiązanie krótkotrwałe, które sprawdzi się jedynie w sytuacjach stresowych, w których wytwarzane są duże ilości histaminy. Lepszym rozwiązaniem jest przejście na dietę, sprawdzanie składów wszystkich produktów, unikanie histaminy oraz amin i uwalniaczy.

CIEKAWE ARTYKUŁY

Histamina

Histamina

Nie wiesz czym jest histamina? Sprawdź produkty bogate w histaminę, objawy uczulenia. Nawet osoby zdrowe mogą źle się po niej czuć!

Wskaźnik WHR – kalkulator

Wskaźnik WHR – kalkulator

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wskaźnika WHR? Oblicz go dla siebie w naszym kalkulatorze, sprawdź jego wzór oraz normy!

SPRAWDŹ POZOSTAŁE WPISY NA BLOGU


 

 

Hej, jesteśmy dwójką smakoszów, którzy… zjedzą wszystko żeby sprawdzić, czy aby na pewno jedzenie w restauracji w której chcesz zjeść jest bezpieczne.

Sprawdzaj nasze soszjale i stronę żeby wiedzieć więcej!