Humus

Maciej

Niezły obżartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej siesty. Laureat nagrody #mamOplaijobla

humus z czym dodatek do warzyw dip ciecierzyca składniki wody

Bardzo wielu zadaje sobie pytanie z czym najlepiej zjeść humus, ale jaka jest tak naprawdę odpowiedź? Wiadomo, że każdy z nas ma inne upodobania, każdy będzie chciał zjeść go z czym innym. Ale jakie pomysły na humus są najlepsze? Pastę z ciecierzycy zna praktycznie każdy (szczególnie popularna jest na bliskim wschodzie). Sprawdź na naszym blogu z czym jeść humus!

Humus – co to?

Humus (lub hummus) to potrawa pochodząca z Egiptu i Lewantu. W ichniejszym języku, “humus” oznacza dokładnie ciecierzycę. Jest to dip / sos / pasta do smarowania przygotowywana z ugotowanych, a następnie przetartych nasion ciecierzycy lub innych nasion strączkowych z dodatkiem pasty tahini (pasta sezamowa), soku z cytryny oraz oliwy z oliwek. Według legend, humus został wymyślony przez sułtana Saladyna w czasie wypraw krzyżowych. Izrael zajmuje się eksportem tego przysmaku do wielu krajów.

Jak jeść humus?

Na przestrzeni lat, humus stał się bardzo popularny, przez co powstały liczne przepisy kulinarne. Najlepiej jest spróbować każdą z propozycji podawania humusu, żeby wybrać ten, który pasuje nam najbardziej.

Bardzo częstym i bardzo podstawowym sposobem jedzenia hummusu to pomieszanie kilku łyżek z suszonymi pomidorami, papryką, fasolą czerwoną oraz kukurydzą. Można dołożyć do tego także inne warzywa, które lubimy. Do tego idealnie pasuje zdrowe i lekkie pieczywo typu Wasa. Takie śniadanie zajmie tylko kilka minut przygotowań.

Innym kompanem do humusu są także placki ziemniaczane, które idealnie komponują się ze specyficznym smakiem pasty z ciecierzycy. Warto dodać do niego także wędzonego łososia, aby uzyskać wyjątkowy smak.

Polecamy także humus z gruboziarnistą kaszą bulgur. Wystarczy tylko kilka innych składników, żeby otrzymać wyjątkowo smakującą sałatkę, którą zachwycisz każdego. Tego typu wynalazki dostępne są m.in. w sklepach Biedronka, Lidl czy Kaufland.

Zaskoczyć może także jak bardzo humus komponuje się z wszystkimi daniami z grilla. Dzięki temu połączeniu, otrzymujemy niezwykły smak, którego nie można zapomnieć. Każdy z Twoich gości na grillu będzie zaskoczony!

Humus jest także zamiennikiem do wszelkiego rodzaju sałatek (idealnie pasuje do warzyw) czy dipów. Może zostać użyty jako dodatek do przekąsek typu chipsy, pasta do kiełbasy czy koreczków przygotowywanych na imprezę okolicznościową. Świetnie komponuje się także z falafelem, rybami.

Pasta z ciecierzycy może służyć także jako deser. Aby uzyskać ten efekt, wystarczy, że dodasz trochę słonego masła orzechowego – otrzymasz delikatnie słodko-słoną wersję hummusu, który będzie Twoim “guilty pleasure” oglądając Netflixa. Możesz zaszaleć i zjeść go w takiej wersji z precelkami lub paluszkami z solą.

wody humusu składniki czosnku smakuje gorzki oliwy rośliny cieciorkę

Co oprócz hummusu można zrobić z ciecierzycy?

Ciecierzyca ma bardzo wiele zastosowań – dzięki niej możemy zrobić takie dania jak: zupa, sałatka. W kuchni ogranicza Cię jedynie wyobraźnia – w Internecie bardzo łatwo znaleźć ten jeden właściwy kulinarny przepis.

Z ciecierzycy można zrobić między innymi krem z kuminem, harirę (narodowa marokańska zupa), pieczone jaglane pulpeciki z ciecierzycą, falafele, jajko sadzone z hummusem i awokado, tażin z jagnięciny.

Humus – właściwości

Dzięki dużej zawartości witamin, składników mineralnych i białka, humus jest bardzo odżywczy i nieodłącznym elementem diety wegetariańskiej i wegańskiej. Dostarcza do organizmu aminokwasy metioniny, dzięki czemu białko jest bardziej przystępne. Bardzo długo utrzymuje uczucie sytości i nie pozwala podjadać między posiłkami. Wegetarianie szczególnie doceniają humus, który dostarcza im dużą ilość żelaza, które chroni przed anemią.

Humus może także wspomóc ochronę przed nowotworami jelita grubego przez obecność błonnika. Posiada bardzo dużo wapnia, cynku, miedzi, magnezu, żelaza i selenu, dzięki czemu wzmacnia budowę kości i przeciwdziała osteoporozie. Obniża także poziom cholesterolu, dlatego jest często zalecana w czasie diety na cholesterol. Co najważniejsze przy jedzeniu humusu – dodaje bardzo dużo energii ze względu na zawartość węglowodanów złożonych. 

smakuje cieciorki smaku cieciorka ziarna cieciorki

Dlaczego warto jeść humus?

Humus oprócz specyficznego smaku, który każdy powinien poznać, pozwala przygotować lepiej smakujące jedzenie – sałatki, mięso, pieczywo czy zupa – po polaniu sosem.

Humus jest także źródłem ogromnej ilości białka, witamin i minerałów, przez co dostarczamy organizmowi bardzo dużo składników potrzebnych na codzień:

Wartości odżywcze humusu

Wartość energetyczna w 100g – 166 kcal
Błonnik w 100g – 6 g
Białko (ogółem) w 100g – 10 g
Tłuszcz w 100g – 7,9 g
Węglowodany w 100g – 14,3 g

Wykaz witamin w hummusie wraz z procentowym zalecanym dziennym spożyciem:

Tiamina – 0,2 mg (12%)
Niacyna – 0,6 mg (3%)
Ryboflawina – 0,1 mg (4%)
Foliany – 83 µg (21%)
Witamina B6 – 0,2 mg (10%)
Witamina A – 30 IU (1%)

Minerały znajdujące się w hummusie wraz z procentowym zalecanym dziennym spożyciem:

Wapń – 38 mg (4%)
Magnez – 71 mg (18%)
Żelazo – 2,4 mg (14%)
Fosfor – 176 mg (18%)
Sód – 379 mg (16%)
Potas – 228 mg (7%)
Cynk – 1,8 mg (12%)
Miedź – 0,5 mg (26%)
Selen – 2,6 µg (4%)
Mangan – 0,8 mg (39%)

Wszystkie powyższe wartości odżywcze czy ilość białka przekonują nas, że warto jeść humus!

smaczny godzin razy podania wody humusu sezamu

Humus – przepis

Przygotowania humusu wcale nie trzeba się bać. Domowy przepis do przygotowania go jest bardzo prosty, a zrobić hummus własnej roboty w kuchni to sama przyjemność!

Składniki, które Ci się przydadzą:

  • jedna puszka ciecierzycy,
  • sok z cytryny,
  • ząbek czosnku,
  • 2 łyżki tahini (pasty sezamowej),
  • pół łyżki mielonego kuminu,
  • sól,
  • pieprz.

Przygotowanie:

Cieciorkę należy odsączyć, a następnie włożyć do miksera lub blendera. Dodać kilka łyżek zalewy z puszki lub zimnej wody z gotowania i wszystko zmiksować na gładką pastę.

W czasie miksowania, dodać resztę składników, tj. sok z cytryny, czosnek, pastę tahini, sól, pieprz. Żeby doprowadzić do odpowiedniej konsystencji, można dodawać więcej zalewy z puszki lub rozrzedzać wodą. Dodaj soli i pieprzu według własnych preferencji. Całość przełożyć do miseczki lub słoiczka. Idealnie jest przechowywać go w lodówce i zostawić na noc do przegryzienia lub co najmniej kilka godzin, lecz można go jeść nie wcześniej niż 2 godziny od zrobienia. Smaczny i zdrowy humus jest gotowy do pożycia!

Przygotowując humus, można użyć także trochę sody oczyszczonej, ząbki czosnku, kmin rzymski. Wszystko zależy od Twoich preferencji. Możesz zaserwować ją z dodatkiem suchej ciecierzycy.

CIEKAWE ARTYKUŁY

SPRAWDŹ POZOSTAŁE WPISY NA BLOGU

Czas czytania: 8 minut

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:


 

 

Hej, jesteśmy dwójką smakoszów, którzy… zjedzą wszystko żeby sprawdzić, czy aby na pewno jedzenie w restauracji w której chcesz zjeść jest bezpieczne.

Sprawdzaj nasze soszjale i stronę żeby wiedzieć więcej!