Z czym jeść humus

Maciej

Niezły obżartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej siesty. Laureat nagrody #mamOplaijobla

hummus z czym dodatek do warzyw dip

Bardzo wielu zadaje sobie pytanie z czym najlepiej zjeść humus, ale jaka jest tak naprawdę odpowiedź? Wiadomo, że każdy z nas ma inne upodobania, każdy będzie chciał zjeść go z czym innym. Ale jakie pomysły na humus są najlepsze? Sprawdź na naszym blogu z czym jeść hummus!

Co to humus?

Humus (lub hummus) to potrawa pochodząca z Egiptu i Lewantu. W ichniejszym języku, “humus” oznacza dokładnie ciecierzycę. Jest to dip / sos / pasta do smarowania przygotowywana z ugotowanych, a następnie przetartych nasion ciecierzycy lub innych nasion strączkowych z dodatkiem pasty tahini (pasta z sezamu), soku z cytryny oraz oliwy z oliwek. Według legend, humus został wymyślony przez sułtana Saladyna w czasie wypraw krzyżowych. Izrael zajmuje się eksportem tego przysmaku do wielu krajów.

Jak jeść hummus?

Na przestrzeni lat, humus stał się bardzo popularny, przez co powstały liczne przepisy kulinarne. Najlepiej jest spróbować każdą z propozycji podawania humusu, żeby wybrać ten, który pasuje nam najbardziej.

Bardzo częstym i bardzo podstawowym sposobem jedzenia hummusu to pomieszanie kilku łyżek z suszonymi pomidorami, papryką, fasolą czerwoną oraz kukurydzą. Można dołożyć do tego także inne warzywa, które lubimy. Do tego idealnie pasuje zdrowe i lekkie pieczywo typu Wasa. Takie śniadanie zajmie tylko kilka minut przygotowań.

Innym kompanem do humusu są także placki ziemniaczane, które idealnie komponują się ze specyficznym smakiem pasty z ciecierzycy. Warto dodać do niego także wędzonego łososia, aby uzyskać wyjątkowy smak.

Polecamy także hummus z gruboziarnistą kaszą bulgur. Wystarczy tylko kilka innych składników, żeby otrzymać wyjątkowo smakującą sałatkę, którą zachwycisz każdego. Tego typu wynalazki dostępne są m.in. w sklepach Biedronka, Lidl czy Kaufland.

Zaskoczyć może także jak bardzo hummus komponuje się z wszystkimi daniami z grilla. Dzięki temu połączeniu, otrzymujemy niezwykły smak, którego nie można zapomnieć. Każdy z Twoich gości na grillu będzie zaskoczony!

Humus jest także zamiennikiem do wszelkiego rodzaju sałatek (idealnie pasuje do warzyw) czy dipów. Może zostać użyty jako dodatek do przekąsek typu chipsy, pasta do kiełbasy czy koreczków przygotowywanych na imprezę okolicznościową. Świetnie komponuje się także z falafelem, rybami.

Pasta z ciecierzycy może służyć także jako deser. Aby uzyskać ten efekt, wystarczy, że dodasz trochę słonego masła orzechowego – otrzymasz delikatnie słodko-słoną wersję hummusu, który będzie Twoim “guilty pleasure” oglądając Netflixa. Możesz zaszaleć i zjeść go w takiej wersji z precelkami lub paluszkami z solą.

z czym jesc hummus

Co oprócz hummusu można zrobić z ciecierzycy?

Ciecierzyca ma bardzo wiele zastosowań – dzięki niej możemy zrobić takie dania jak: zupa, sałatka. W kuchni ogranicza Cię jedynie wyobraźnia – w Internecie bardzo łatwo znaleźć ten jeden właściwy kulinarny przepis.

Z ciecierzycy można zrobić między innymi krem z kuminem, harirę (narodowa marokańska zupa), pieczone jaglane pulpeciki z ciecierzycą, falafele, jajko sadzone z hummusem i awokado, tażin z jagnięciny.

Dlaczego warto jeść hummus?

Hummus oprócz specyficznego smaku, który każdy powinien poznać, pozwala przygotować lepiej smakujące jedzenie – sałatki, mięso, pieczywo czy zupa – po polaniu sosem lub przez zwykłą pastę.

Hummus jest także źródłem ogromnej ilości białka, witamin i minerałów, przez co dostarczamy organizmowi bardzo dużo składników potrzebnych na codzień:

Wartości odżywcze

Wartość energetyczna w 100g – 166 kcal
Błonnik w 100g – 6 g
Białko (ogółem) w 100g – 10 g
Tłuszcz w 100g – 7,9 g
Węglowodany w 100g – 14,3 g

Wykaz witamin w hummusie wraz z procentowym zalecanym dziennym spożyciem:

Tiamina – 0,2 mg (12%)
Niacyna – 0,6 mg (3%)
Ryboflawina – 0,1 mg (4%)
Foliany – 83 µg (21%)
Witamina B6 – 0,2 mg (10%)
Witamina A – 30 IU (1%)

Minerały znajdujące się w hummusie wraz z procentowym zalecanym dziennym spożyciem:

Wapń – 38 mg (4%)
Magnez – 71 mg (18%)
Żelazo – 2,4 mg (14%)
Fosfor – 176 mg (18%)
Sód – 379 mg (16%)
Potas – 228 mg (7%)
Cynk – 1,8 mg (12%)
Miedź – 0,5 mg (26%)
Selen – 2,6 µg (4%)
Mangan – 0,8 mg (39%)

Wszystkie powyższe wartości odżywcze czy ilość białka przekonują nas, że warto jeść hummus!

do czego hummus

Gdzie najlepiej kupić humus?

Nie kupować, zrobić samemu! Tak, wiemy. Szalony pomysł. Nas także nie stać na odwagę, żeby podjąć się tego zadania, nie szukamy nawet przepisu – gotowanie nas przeraża, dlatego odwiedzamy restauracje. Sprawdzamy jak inny perfekcyjnie (lub mniej perfekcyjnie) radzą sobie w tym co kochają najbardziej… A my też robimy to co kochamy najbardziej – jemy 😉

W naszym wypadku, najczęściej wybieranym sklepem jest Kaufland, który oprócz zwykłego, podstawowego humusu ma także wersję pikantną, która skradła nasze serce. Idealnie komponuje się z świeżą bułką pełnoziarnistą (też z Kauflandu) i serem żółtym. Innym miejscem, w którym można kupić bardzo dobry hummus to Biedronka (a jakże!).

Spodobał Ci się nasz blog? Na pewno! Idź w końcu jeść hummus! Poświęć kilka minut z swojego cennego życia i sprawdź nasze pozostałe wpisy. Sprawdź też recenzje restauracji w których byliśmy.

A może jesteś restauratorem?

Napisz do nas, wpadniemy do Ciebie na obiad i napiszemy recenzję na swojej stronie. Oczywiście recenzja będzie adekwatna do smaku i jakości Twoich dań! Pochwal się swoją restauracją!

CIEKAWE ARTYKUŁY

Kuchnia szwajcarska

Kuchnia szwajcarska

Kuchnia Szwajcarska Niezły obrzartuszek, ale tylko i wyłącznie w dobrej wierze! Pasjonata dobrego obiadu i krótkiej...

SPRAWDŹ POZOSTAŁE WPISY NA BLOGU


 

 

Hej, jesteśmy dwójką smakoszów, którzy… zjedzą wszystko żeby sprawdzić, czy aby na pewno jedzenie w restauracji w której chcesz zjeść jest bezpieczne.

Sprawdzaj nasze soszjale i stronę żeby wiedzieć więcej!